Volkswagen E-up parkerad bland lägenheter

3 återkommande funderingar gällande elbilens laddning

Att köpa och köra elbil är både bra för din plånbok och för miljön - och är 2 stora faktorer till den ökade elbilsförsäljningen de senaste 2 åren. Men trots att intresset ökat markant och de list långa fördelarna med elbil så finns det en delad oro bland många elbilsintresserade; oron för elbilens laddning, batteri och dess funktioner. Nedan har vi samlat 3 saker om laddning som kan vara bra för dig att veta när du skaffar eller kör elbil.

Volkswagen E-up parkerad bland lägenheter

I skrift har du nog många gånger stött på de två olika benämningarna kWh och kW och ställt dig själv frågan vad skillnaden på dessa två är?

kWh är rent krasst elbilens bensintank, och visar hur mycket kilowattimmar som dras per 100 kilometer. kW är måttet på hur mycket en bil kan ladda upp till. Audi e-tron, exempelvis, kan ladda upp till 150 kilowatt, så laddar den bilen vid en stolpe som har en laddningseffekt på 150kW kan den ladda 50 kWh på 20 minuter medan om den laddar vid en stolpe med laddningseffekt på 50 kW så tar det 1 timme att ladda 50 kwH.

Många har även upplevt att deras elbilar inte laddar så snabbt som försäljaren utlovat att bilen ska ladda, exempelvis om dom köpt en bil som ska ladda 150 kW men endast kommer upp i 50 kW vid laddning. Den första och vanligast förekommande anledningen till detta är att majoriteten av Sveriges laddstolpar har laddningseffekter på 50 kW. En annan anledning till detta är att elbilar har så kallade laddningskurvor. Maxladdningen varar inte särskilt länge utan sjunker efter ett tag, som du kan se i nedan exempel. En tredje anledning till att bilen inte laddar som utlovat är på grund av både kyla och värme. Batteriet har då blivit för kallt och behöver värmas upp, eller för varmt - vilket grundar sig till varför elbilar har laddningskurvor. Batteriet skyddas av laddningskurvorna för att se till att det inte blir för varmt och ta kål på batteriet i längden.

Statistik om laddningskurvor

En av de vanligaste frågorna inom elbilsvärlden är varför elbilen inte går så långt som det utlovades vid försäljningen och en stor faktor till detta är att du kör snabbare än vad bilen testades att klara i kombination med klimatet du kör i. Utan att du tänker på det är det egentligen detsamma med bensin och dieselbilar, förbrukningen är mycket högre än vad som utlovades där också beroende på hur fort du kör i kombination med klimatet.