Bilabonnemang, helt rätt i tiden. Men varför?
24.01.22
Att inte längre behöva äga en film för att kunna titta på den, slippa göra inköpslistor för att handla i matbutiken. Nu är revolutionen även här för bilägandet. Skiftet från att privatpersoner tidigare har behövt äga eller hyra en bil till att nu kunna prenumerera efter behov kommer inte bara förenkla våra liv, utan även påverka hur vi ser på bilägandet och hur vi konsumerar olika bilmodeller i framtiden.
Ett bilabonnemang är en tjänst som du prenumererar på, precis som Netflix, HBO och matkassar. Du får i din prenumeration tillgång till en bil som du kan använda precis som om det vore din egen. Men du behöver inte ta hand om saker som service, däckbyten och värdeminskning. Du får alltså alla fördelar med att ha en bil utan nackdelarna som ofta kommer den ägandet. Och du kan byta bil beroende på dina behov.
Varför är det så populärt just nu?
Att köpa en bil den traditionella vägen är bökigt
Många konsumenter anser att det traditionella sättet att köpa en bil på inte är bekvämt. Att köpa en bil är en av de större köp en privatperson genomför i sitt liv. Därför finns det en stor press i att göra rätt beslut på plats. Själva processen att köpa är ofta långsam och komplex och kräver mycket pappersarbete. Många personer gillar inte heller pressen att köpa från försäljare. Det är mycket bekvämare och tryggare att handla online där du har kontrollen. När du letar efter ett bilabonemang som passar dig kan du göra det i lugn och ro på dina villkor. Det är lättare att göra ett smart beslut när du har all information framför dig och kan jämföra alternativen.
Att äga är inte flexibelt och har risker
Många tror att bilägandet är det yttersta sättet som ger dig maximal frihet. Du äger din bil och därför kan du göra vad du vill. Men faktum är att du binder upp dig när du köper en bil. När du köper en bil så är du fast med den bilen i flera år för att det ska bli lönsamt. Du har då ingen möjlighet att byta bil och dina transportbehov ändras. Och om din ekonomiska situation ändras och du inte kan motivera en bil, så kommer du få knappt någonting för bilen på andrahandsmarknaden. Värdeminskningen av en bil blandat med att du, utan att du vet om det, binder upp dig gör att många rör sig mot bilabonnemang.
Framtiden för bilabonnemang ser ljus ut. Enligt BCG så kan marknaden för bilabonnemang i Europa och USA nå 30 till 40 miljarder dollars till 2030. Det motsvarar 15% av alla nya bilar köpta. Trenden med bilabonnemang börjar ta fart i USA men Asien ligger fortfarande efter i utvecklingen av tjänsten. I den nya trenden av bilabonnemang så leder Europa än så länge.