Det förutspådda elbilsåret 2022 har stött på stora hinder
01.08.22
Försäljningen av elbilar ökade under 2021 markant och prognosen hos Bil Sweden säger att året 2022 ska vara det året då elbilarna går förbi laddhybriderna som produkt. ‘’Vi är förbi tiden när det var teknikintresserade ‘’early adopters’’ som var köpare, nu tittar alla åt bilar’’ har Mattias Bergman, VD på Bil Sweden uttryckt.
Men prognosen har fått sig hinder, bland annat osäkerheten gällande miljöbilsbonusen på 70 000 kronor. Regeringen kan inte garantera att konsumenten som köper en elbil får sin miljöbonus, vilket skapar en osäkerhet hos konsumenten som i sin tur gör att utvecklingen bromsas upp. Beställer man en elbil vill man som konsument veta att man får sin miljöbilsbonus när det är dags för leverans.
Det andra hindret som sätter käppar i hjulet för det förutspådda elbilsåret är komponentbristen. ‘’I normala fall är det efterfrågan på marknaden som styr, nu är det utbudet’’ säger Bergman i artikeln Elbilsåret 2022. Det är underleverantörernas brist på halvledare och komponenter som brister vilket leder till omöjliga förutsättningar för elbilstillverkarna att producera flera bilar.
DI har varit i kontakt med flera bilmärkens företrädare som uttryckt en önskan av en större tilldelning av bilar för att kunna möta sina kunders stora intresse för elbilar. Pr- och informationschefen Irene Bernald på Audi tror att dom hade kunnat sälja fler bilar om tilldelningen till Sverige hade varit större och konstaterar: ‘’Pandemin och halvledarbristen har påverkat och kommer att fortsätta påverka produktionen de närmaste månaderna. Efterfrågan är väldigt stark och vi har den högsta orderstocken någonsin, även globalt.’’
Pr- och kommunikationschefen Magnus Holt på Volvo Car Sverige instämmer helt med att även dom hade kunnat sälja fler bilar och tar upp det faktum att dom sålde slut på modellår -22 tidigt och för att kunna beställa en Volvo XC40 Recharge eller en C40 Recharge får man beställa en av modellår -23.


Bilar markerade i svart finns att prenumerera på hos imove.
Inte bara hos Audi och Volvo är det lång leveranstid. Hos det koreanska märket Kia är det mellan 2-9 månaders leveranstid, BMW:s nya elbilar har en beräknad leverans till 2023 och även den mest sålda elbilen Volkswagen ID4 får man vänta länge på.
Det är att konstatera att många elbilstillverkare sitter i samma båt och det råder nu huggsexa mellan bilföretagens organisationer i olika länder för att få tilldelning av bilar från världens fabriker.