DI samlar branschen på Stora Mobilitetsdagen

DI samlar branschen på Stora Mobilitetsdagen

Elektrifiering, digitalisering och en framväxande delningstrend tvingar biltillverkarna att omvärdera en affärsmodell de finslipat på i över hundra år. Och i nacken flåsar en uppsjö av pigga utmanare. Årets upplaga av Stora Mobilitetsdagen samlar företagsledare, makthavare och experter för att diskutera den förvandlingsresa som branschen befinner sig i här och nu.

DI samlar branschen på Stora Mobilitetsdagen

Den 7 december samlade de tre Bonnier News-ägda titlarna Dagens industri, Aktuell Hållbarhet och Dagens Samhälle företagsledare, makthavare och en rad experter för att diskutera framtidens hållbara transporter. På konferensen fick besökare lyssna på talare från bland andra Volvo Cars, Porsche, Renault, BMW, Volkswagen, Lynk & Co och Nio. I panelen under dagen satt bland annat vår egen Sverigechef, Magnus Engervall och berättade om hur man tack vare imove´s tjänst nu kan vara mer flexibel i sitt bilanvändande, med en modell som ifrågasätter om någon någonsin igen kommer vilja eller behöva äga en bil.

Se Magnus berätta om imove här:
https://youtu.be/6Jxol3R6Sn4

På plats var även entreprenören Christian von Koeningsegg som berättade om sina supersportbilar. Vi fick en pratstund med Koeningsegg och han var väldigt positiv kring hur elektrifieringens potential kunde påverka supersportbilar i framtiden.

“Ren elbil för megabilar leder till att de oftast blir tyngre och då blir det svårt att slå banrekord osv men såklart kommer vi göra rena elbilar i framtiden men då kanske det inte nödvändigtvis kommer ha Koeningsegg´s varumärke på fronten” hintade Christian om när vi ställde frågan om vi kommer se en ren elbil från Koeningsegg.

Hela intervjun kan ni se här:

https://youtu.be/sXILTFZt-Vc