I vilka kommuner hamnar statens bidrag?

I vilka kommuner hamnar statens bidrag?

0

16.08.22

Skatteverket administrerar sedan i fjol en skattereduktion för grön teknik på upp till 50.000 kronor för privatpersoner och under det första året gjordes skatteavdrag av 46.000 köpare av laddstolpar vilket motsvarade närmare en halv miljard kronor. Någon nationell statistik över hur många privata laddstolpar som finns i landet finns inte, men Skatteverkets administrativa arbete hand i hand med statens stöd med bidrag och skattereduktion är ett av sätten privatpersoner får hjälp på. Innan dessa stöd kunde privatpersoner ansöka om pengar från Naturvårdsverket och få tillbaka upp till 10 000 för en laddbox.

I och med att det inte finns någon statistisk är det svårt att jämföra bidragen till olika kommuner rakt av men tydliga mönster finns. Pendlingskommuner i storstadsområden såsom; Danderyd, Lidingö och Täby i Stockholm och Kungsbacka och Lerum i Göteborg får mest pengar med hänsyn taget till antalet bilar. I landsbygds kommunerna utnyttjades grön-teknik avdraget inte alls förra året och de fick mindre eller inget av Naturvårdsverkets pengar.

Statistik

Grönt avdrag i kronor per registrerad personbil

Även organisationer och företag har sedan 2019 stöd att hämta i form av Ladda Bilen-stödet som betalas ut av Naturvårdsverket, som betalas ut för laddpunkter som främst ska användas för boende eller anställda. Även för detta stöd återfinns pendlingskommuner i toppen och landsbygdskommuner i botten av utbetalning och användning av stödet. Allra främst är det storstäder som Stockholm, Göteborg och Malmö som träffas i högre omfattning av detta stöd.

Det är cirka hälften av Ladda Bilen-stödet som gått till bostadsrättsföreningar, motsvarande 21.000 laddplatser och i bilagan nedan kan man se hur mycket länen fått i laddbidrag i kronor per personbil.

Statistik

Så mycket har länen fått i laddbidrag