Nu är det dyrare att äga en elbil

Nu är det dyrare att äga en elbil

0

av imove den 20.11.22

Senast uppdaterad 28.11.22 09:55

I tisdags förra veckan tog regeringen bort klimatbonusen som betalats ut för bränslesnåla bilar, vilket innebär att elbilsägande blev 10-12% dyrare över en natt.

”Kostnaden för att äga en klimatbonusbil börjar bli jämförbar med kostnaden för att äga och köra en bensin- eller dieselbil. Därför avskaffas klimatbonusen”, står det i regeringens uttalande.

Bilar som faller under kategorin ”klimatbonusbilar” utgör omkring hälften av nybilsförsäljningen av personbilar. För att räknas som en klimatbonusbil kan fordonet som högst släppa ut 30 gram koldioxid per kilometer, alternativt bilar som är utrustade med teknik för drift med naturgas eller biogas.

Klimatbonusen har inneburit att den som just väljer att köpa en ny klimatvänlig bil har rätt att ansöka om kompensation hos Transportstyrelsen. Syftet med bonusen har varit att fler ska köpa klimatsmarta fordon - och mycket riktigt har intresset för klimatbonusen har varit stort sedan införandet den 1 juli 2018. Men under 2022 tog pengarna redan slut i augusti. Det fick dåvarande regeringen att lägga till ytterligare 1,9 miljarder för att täcka samtliga utbetalningar. Dock blir den andra delen av bonus-malus-systemet, straffskatten för bensin- och dieselbilar kvar.

I och med denna förändring blir relevansen och trycket till prenumerationstjänst av elbilar där du slipper ägandeskapet större. Av denna anledning väljer nu imove at utöka sin elbilsflotta med nya spännande elbilsmodeller, bland annat BMW i4 och Volkswagen ID.5 GTX.