Ny typ av batteri kan förändra elbilsbranschen

Ny typ av batteri kan förändra elbilsbranschen

Utfasningen av vanliga bensindrivna fordon till elbilar är en viktig del av klimatomställningen. Utmaningen är att hitta både effektiva och plånboksvänliga metoder för att göra elbilen till det självklara valet i framtiden. En ny australiensisk upptäckt som bygger på avancerad nanoteknik har lett till framställningen av ett effektivt nytt sorts batteri. Den höga batterikapaciteten öppnar upp för helt nya möjligheter inom fordonsindustrin.

Ny typ av batteri kan förändra elbilsbranschen

Genombrottet kan tillskrivas University of Queensland’s (UQ) Australian Institute for Bioengineering and Nanotechnology. De lyckades att föra in atomer av aluminium i grafen med hjälp av nanoteknik. Forskningen realiserades därefter av australiensiska Graphene Manufacturing Group, GMG, som förfinade tekniken ytterligare. Batterierna kommer därmed bestå av aluminium och inte standardmaterialet litium.

Det är just nu stort fokus på utveckling av olika aluminiumbatterier inom bilindustrin. Ett flertal olika universitet och forskare har varit involverade i forskningsarbetet kring nya batterier, där ibland Dalian University of Technology i Kina, University of Nebraska och Stanford University i USA. Framstegen kan betyda slutet för långa laddtider av elbilar och göra det enklare att återvinna fordon.

Nya batteriet har en mängd fördelar.

Fördelarna med batteriet från GMG är att det inte finns någon övre Ampere-gräns vilket gör att risken för överhettning minskar. Eftersom det inte behövs komponenter för att batterierna ska kunna värmas upp och svalna av innebär det att de är mer lättviktiga och smidiga. Batterierna är också hållbara och enklare att återvinna.

Aluminiumbatteriet sägs ha en uppladdningstid som är 60 gånger snabbare än andra batterier på marknaden. Eftersom aluminiumjonerna kan utbyta tre gånger så många elektroner per jon än ett vanligt litiumbatteri laddas batteriet betydligt fortare. Om ett barn skulle råka svälja produkten är det mer ofarligt än ett litiumbatteri. Man räknar även med att kostnaden för att tillverka ett batteri av aluminium är avsevärt lägre än ett litiumbatteri. Det minskar utgifterna eftersom priset för litium ökar. Själva produktionen blir förmodligen inte i Australien, dock kommer man att importera material till batterierna från andra länder än bara Kina. Det är Kina som står för 90 % av utvinningen av litium idag, medan aluminium går att utvinna nästan var som helst i världen. Det betyder att fler länder kan ha en inhemsk produktion, berättar GMG:s VD Craig Nicol.

Utomstående röster stödjer också batterilösningen. Enligt den betydande publikationen ‘Advanced Functional Materials publication’ har cellerna i batteriet en hög kapacitet vilket överträffar alla tidigare AIB katod-material.

Upptäckten öppnar upp för nya, tekniska lösningar.

Enligt Craig Nicol kan den nya produkten lösa problem som biltillverkaren Volkswagen haft i flera år. Batteriets smidiga storlek kan anpassas till nuvarande batterihöljen. I framtiden ser man möjligheten till implementering av produkten hos några av de större elektronikmärkena som till exempel iPhone. Förhoppningen är att batterierna lanseras på marknaden för elbilar i början av 2024.