Säker framtid för elbilar i Sverige

Säker framtid för elbilar i Sverige

Under slutet av 2020 sladdade andelen nyregistrerade laddbara bilar om andelen bensin- och dieselbilar. Nu finns det knappast en biltillverkare som inte håller med om att elektrifiering är den fortsatta vägen framåt. Och att 2021 kommer att vara de laddbara bilarnas hittills starkaste år.

Säker framtid för elbilar i Sverige

Volkswagen är en av världens mest välkända fordonstillverkare. Just nu är de mitt inne i sin stora omställning mot att samtidigt bli världens ledande tillverkare av elbilar. Målet är att bygga elbilar för miljoner människor, inte enbart miljonärer.

Om några år kommer de flesta av våra bilar gå på el. Vi kommer ställa om våra fabriker en efter en för att i framtiden enbart tillverka elbilar” – säger Sofia Granfors, Head of E-mobility hos Volkswagen Group Sverige i Podcasten Perspektiv (avsnitt 65), om Volkswagens enorma satsning och vad som är viktigt att prioritera för den svenska delen av organisationen.

Koncernen investerar 33 miljarder euro fram till 2023 och fram till 2029 räknar bolaget med att ha lanserat 75 helt nya eldrivna modeller och 60 laddhybrider. I Sverige går utvecklingen snabbt. Mot slutet av 2020 stod laddbara bilar för nära hälften av Volkswagens personbilsförsäljning.

imove är grundat i Norge och där finns en ambitiös satsning med riktade styrmedel för elbilar. Det har gett en kraftig effekt jämfört med ett genomsnitt av flera internationella prognoser utan styrmedel. Vår prognos för elbilarnas marknadsandel i Sverige bygger på att prisskillnaderna jämnas ut kring år 2025 och att marknadsandelarna sedan ökar i snabb takt.

Diagrammet nedan visar en jämförelse av prognoser för nybilsförsäljning av bilar som endast drivs av el (därmed ej hybrid inräknad). Trenden som vi kan se på den norska marknaden förväntas därmed även ske både globalt och i Sverige.

Andel elbilar i samhället - Trender i Norge, Sverige & Globalt

Andel elbilar i samhället - Trender i Norge, Sverige & Globalt