Skillnaden på AC/DC laddare

Skillnaden på AC/DC laddare

0

29.11.21

En vanlig fråga som uppkommer kring elbilar är vad AC och DC laddning är. Vi kan sätta dom i kontext för att förstå lite lättare. Strömmen som kommer från elnätet via t.ex ditt eluttag i väggen hemma är alltid växelström (AC). Om du, från ditt vägguttag, laddar ett bilbatteri kommer den strömmen att lagras i ditt bilbatteri som likström (DC). Så all ström från elnätet är AC (växelström) och all el som lagras i bilbatterier är likström (DC). AC och DC-ström rör sig i olika riktningar och hastigheter och därför har dom olika användningsområden. Växelström är en elektrisk ström eller ett laddningsflöde som regelbundet byter riktning. Därav kommer namnet, växelström. Till skillnad från växelström rör sig likström alltid i en rak linje.

Oavsett vart du laddar kommer ditt batteri alltid lagra DC ström. Skillnaden på dom olika laddningsstationerna, t.ex hemma eller vid vägen, är vart omvandlingen av AC till DC ström sker. När du laddar vid sidan av vägen sker omvandlingen av AC strömmen redan i laddningsstationen. Därmed kan likström flöda direkt in i din bil. På grund av att omvandlingen från AC till DC sker i stora transformatorer på laddningsstationen kan omvandlingen ske väldigt snabbt. Detta skiljer sig från om du skulle ladda din elbil från ditt vägguttag. I detta fallet kommer AC ström direkt in i din bil. Därmed måste bilen själv konvertera växelströmmen till likström. Denna process tar betydligt längre tid än vid laddstationerna som vi nämnde tidigare.

En ytterligare fråga som många har kring laddning är skillnaden på kW och kWh. När du ska ladda din bil kommer laddstationen ha en viss effekt. Denna effekt, eller styrka, mäts i kW. Om du laddar din bil med en högre kW kommer din bil att laddas snabbare (förutsatt att din bil är gjord för laddning av den styrkan). Om kW beskriver styrkan på laddningen beskriver kWh den totala mängden energi som är lagrad i ett batteri.

Tänk dig att du har nyss laddat din elbil och vill veta hur många kWh som är i ditt batteri. Då tar du styrkan på laddstationen (kW) och multiplicerar det med antalet timmar du har laddat. Då kommer du få antalet kWh som din bil är laddad med.

Till exempel. En laddstation har en styrka på 10 kW. Du laddar sedan din bil i 10 timmar. Då har du totalt 100 kWh lagrat i ditt batteri.

Vi hoppas att saker som laddning och olika strömtyper inte ska avvärja människor från att kunna köra elbil. Därför försöker vi ge er all information som krävs på ett enkelt sätt. Elbilsmarknaden växer storartat och ny teknik tar världen med storm varje år. Vi anser därför att kunskap är nyckeln till att få med alla på det här tåget. Och vi hoppas att vi kunde klara upp några frågetecken kring laddning för dig.