Skoda Citigo, en käck tjeck!

Skoda Citigo, en käck tjeck!

Vi på imove träffade en av våra användare Sven-Erik Fjellström, en entusiastisk pensionär med el och framtid i tankarna, för att höra mer om hans upplevelse kring att prenumerera på en Skoda Citigo-e iV under en månad för att kunna se islossningarna i sin stuga i Västerbotten.

Skoda Citigo, en käck tjeck!

Sven-Erik berättar att nyfikenheten kring elbilar hade funnits där ett längre tag, men att det var en notis i Vi bilägare (19/2) som ledde till att han bestämde sig för att testa vår tjänst imove. Artikeln beskrev att en ny tjänst med prenumeration av elbilar skulle lanseras i Sverige. Företaget var redan etablerat i Norge men skulle nu komma till den svenska marknaden. Det som lockade Sven-Erik var att det enda man behövde binda upp sig på var 30 dagar och inte flera månader som hos andra företag. Detta ledde till att han bestämde sig för att kontakta oss och testa på en elbil.

Sven-Erik beskriver att han hade ett tydligt mål med att prenumerera på elbilen. Han ville köra tur och retur från sitt hem i Uppsala till sommarstugan i Västerbotten för att följa islossningen och öppna upp stugan för sommaren. Vi på imove lämnar alltid personligen över våra bilar till våra kunder så vi mötte upp Sven-Erik i Uppsala för att lämna av en Skoda Citigo som Sven-Erik hade bestämt sig för att testa.

Framför mig stod en 25 km gammal Skoda Citigo-e iV, dvs en 100% elbil. Visserligen med bara 26 mils räckvidd, men det var detta jag ville testa. Hur blir det med längre sträckor? Nu behövde jag utmana min räckviddsångest!
– Sven-Erik Fjellström, imove-användare

Inför upphämtningen av bilen
Han berättar att han gjorde mycket research inför upphämtningen av bilen. Dels på priset, där Skodan som han funderade på att prenumerera på genom oss på imove, skulle kosta Sven-Erik 3990 kr för 30 dagar inklusive fria mil. Han visste att laddkostnaderna skulle tillkomma och eftersom han skulle ladda med olika operatörer längs vägen var han inte säker på vad kostnaden skulle bli för elen. Däremot jämförde han hur mycket det skulle kosta att åka tur och retur till stugan med tåg, vilket skulle bli cirka 4000 kr. Valet hade då varit enkelt.

Han cyklade även runt i Uppsala för att se över vart han kunde hitta laddstationer/ stolpar för att ladda bilen. Under tiden träffade han på många elbilsförare som delade med sig av värdefull kunskap till Sven-Erik. Några slutsatser han tog med sig var följande:

  • De enklaste laddstationerna upp till 11 kW är ofta gratis och finns ofta på stormarknader. Men räkna med uppemot 6 timmar för att ladda fullt om du kommer in med runt 15%.
  • 22 kW kostar runt 2-3 kr per kW. Priset är inte problemet, snarare att det finns ett antal olika leverantörer med olika priskoncept, laddbrickor eller appar (se nedan). Runt 2-3,5 timmar skulle det ungefär ta att ladda Skodan.
  • Om du hittar en CCS laddare som har en annan laddsko, genererar den 50 kW vilket gör laddningen avsevärt snabbare. Från 15 till 80 % på mindre än en timme.

Han förstod även att han behövde ladda ner olika appar för att förenkla sin resa till stugan, dels för att planera sin resa, men också för att kunna ladda på olika laddstolpar med olika operatörer. För planeringen av resan använde Sven-Erik två appar som han menar underlättade för honom. Dessa var PlugShare och Abetterrouteplanner. Plugshare visar en karta där man enkelt hittar laddstationer längs vägen, vilken typ av kontakt det är och hur många KW som laddaren kan bidra med. I appen Abetterrouteplanner skriver du in bilmodell, vart du startar och vart ditt mål är för att sedan få ett förslag för hur du ska lägga upp resan och laddningen just din elbil och resa.

Med denna kunskap gav sig Sven-Erik ut på vägarna med den helt eldrivna Skodan från imove.

En käck tjeck, liten och nätt - what you see is what you get.

Att få bevittna islossningen och njuta av naturen väl framme i stugan kändes extra bra när Sven-Erik hade tagit sig dit helt på el. Trots att det krävdes några stopp längs vägen. Han tipsar dig som planerar att resa en längre sträcka med en mindre elbil att ta med en bok, då stoppen blev ganska många och ibland långa. I övrigt är han riktigt nöjd med Skodan och planerar redan nu att prenumerera på en ny elbil genom vår tjänst.

Skoda CITIGOe iV

Väl framme i stugan - helt fossilfritt!


Han riktar även några ord till eloperatörer och politiker och menar att det behöver bli enklare att ladda genom att förenkla betalningen och hanteringen. Sven-Erik upplever att det är märkligt att det inte finns en standard på kontakter eller laddstolpar än och ifrågasätter om man verkligen ska behöva ha 7 stycken olika appar med kontokortkoppling till alla för att kunna ladda sin elbil.

Laddning Skoda CITIGOe iV

Snabbladdning av Skoda CITIGOe iV



Vi håller med Sven-Erik om att strukturen borde förenklas för elbilsförare om vi vill fortsätta jobba för vår miljö och främja att fler personer kör elbilar.

Ansvariga politiker – boomen kommer. Jag satsar en månadshyra på att ni innan hösten kommer att ha jagats av media med frågor om att 50kW är för långsamt och att de få laddstolparna skapade köer.
– Sven-Erik Fjellström, imove-användare

Sven-Erik berättar att han kommer fortsätta att använda imoves tjänst i framtiden och fortsätta att välja bil utifrån behov. Något som han tycker är riktigt smidigt. När vi frågar honom kring vårt bemötande ger han oss 7 poäng i en 5 gradig skala. Vi tackar snällt för detta och ser fram emot att träffa Sven-Erik snart igen. Då med en ny elbil!