Aktuella artiklar

Du är i konstant rörelse. Det är vi också! Håll dig uppdaterad på våra senaste nyheter

Leif Asp, professor vid Chalmers institution för industri- och materialvetenskap, och hans kolleger har lyckats hitta ett material som funkar väl med att utforma nya lättare batterier.  Materialets förmåga att lagra elektrisk energi men samtidigt vara starkt och tillräckligt styvt gör det väldigt unikt. – Nu kan vi kanske säga att vår komposit är hälften så styvt som en aluminiumbalk. På samma sätt måste vi mäta oss med batteriets förmåga. Vår kombination har något sämre egenskaper jämfört med traditionella material men vi gör två saker på en gång och vi minskar systemets massa, säger Leif Asp.       Elbilarna på marknaden idag använder sig oftast av en teknik där hela underplattan av bilen består av batteriet, men Leif Asp anser att man kan använda fler delar av bilen som energikällor. – Till en början kan man tänka sig 12-voltssystemet. Det är rätt mycket vikt i bilens inre också. Stolarna är klockrena, instrumentpanelen också. Där krävs inte så mycket styvhet och det är ganska bra energilagringsförmåga.  Kan vara i bruk inom några år Enligt Asp skulle det krävas ca 70 000 av dessa battericeller för att driva en hel bil, men bara 30 av dom för vindrutetorkarna.  – På längre sikt kan batterierna bli del av kaross och chassi. För mig är lätt vikt detsamma som energieffektivitet. Vi åker och köper kanske fem liter mjölk i en bil som väger två ton. Det är ju helt galet, säger Leif Asp.   När kan vi börja använda dessa battericeller?  – För en laptop eller en mobil som laddar ur på ett dygn tror jag om kanske två-tre år. För en hel bil eller ett flygplan är det kanske 20 år kvar, säger Leif Asp

Är ”viktlösa batterier” nästa steg för elbilar?

Flera företag jagar idag en lösning för att få dagens batterier att bli mer effektiva men samtidigt mycket lättare än det som används idag. Detta för att kunna driva olika fordon med betydligt snålare energikällor.

Forskare på Chalmers och KTH arbetar just nu med att hitta ett batteri som är tio gånger bättre än de som används idag men även betydligt lättare, de kallar batterierna för näst intill “viktlösa.

Läs mer
Alla vill köra Tesla! Tesla Model 3 ger våra kunder en unik körupplevelse

Alla vill köra Tesla! Tesla Model 3 ger våra kunder en unik körupplevelse

De senaste åren har blickarna riktats mot Tesla som står för både innovation och snygg design. Det kaliforniska företaget med Elon Musk vid rodret har gett förare världen över en häftig körupplevelse. På imove.se ser vi just nu ett växande intresse för att prenumerera på Tesla Model 3. Vi är glada över att vara en del av utvecklingen och spår en lysande framtid för fossilfria fordon. Vi kan konstatera att uthyrningen av Tesla-bilar ökar med raketfart tack vare bilens unika egenskaper.

Läs mer
Ny typ av batteri kan förändra elbilsbranschen

Ny typ av batteri kan förändra elbilsbranschen

Utfasningen av vanliga bensindrivna fordon till elbilar är en viktig del av klimatomställningen. Utmaningen är att hitta både effektiva och plånboksvänliga metoder för att göra elbilen till det självklara valet i framtiden. En ny australiensisk upptäckt som bygger på avancerad nanoteknik har lett till framställningen av ett effektivt nytt sorts batteri. Den höga batterikapaciteten öppnar upp för helt nya möjligheter inom fordonsindustrin.

Läs mer
Målet: Endast elbilar i Stockholm 2030

Målet: Endast elbilar i Stockholm 2030

I början på juni publicerades en debattartikel i SVD skriven av det grönblåa styret i Stockholm om målet att göra Stockholm utsläppsfritt 2030. Målet är en del av att samtliga klimatutsläpp ska vara borta 2040. Något som världens länder har enats om i Parisavtalet för att begränsa den globala temperaturökningen till 1,5 grader.

Läs mer
Elbilister kör flest mil per år enligt ny undersökning

Elbilister kör flest mil per år enligt ny undersökning

Elbilarna idag har allt större och bättre batterier, energitätheten ökar löpande och en räckvidd på över 50 mil per laddning blir mer och mer vanligt. Trots det så verkar räckviddsångesten fortfarande vara en faktor som hindrar många från att gå över till elbil, och i en undersökning från Nissan så uppgav 58% att det största bekymret de hade inför att skaffa elbil var just oron över räckvidden.

Läs mer
Leif Asp, professor vid Chalmers institution för industri- och materialvetenskap, och hans kolleger har lyckats hitta ett material som funkar väl med att utforma nya lättare batterier.  Materialets förmåga att lagra elektrisk energi men samtidigt vara starkt och tillräckligt styvt gör det väldigt unikt. – Nu kan vi kanske säga att vår komposit är hälften så styvt som en aluminiumbalk. På samma sätt måste vi mäta oss med batteriets förmåga. Vår kombination har något sämre egenskaper jämfört med traditionella material men vi gör två saker på en gång och vi minskar systemets massa, säger Leif Asp.       Elbilarna på marknaden idag använder sig oftast av en teknik där hela underplattan av bilen består av batteriet, men Leif Asp anser att man kan använda fler delar av bilen som energikällor. – Till en början kan man tänka sig 12-voltssystemet. Det är rätt mycket vikt i bilens inre också. Stolarna är klockrena, instrumentpanelen också. Där krävs inte så mycket styvhet och det är ganska bra energilagringsförmåga.  Kan vara i bruk inom några år Enligt Asp skulle det krävas ca 70 000 av dessa battericeller för att driva en hel bil, men bara 30 av dom för vindrutetorkarna.  – På längre sikt kan batterierna bli del av kaross och chassi. För mig är lätt vikt detsamma som energieffektivitet. Vi åker och köper kanske fem liter mjölk i en bil som väger två ton. Det är ju helt galet, säger Leif Asp.   När kan vi börja använda dessa battericeller?  – För en laptop eller en mobil som laddar ur på ett dygn tror jag om kanske två-tre år. För en hel bil eller ett flygplan är det kanske 20 år kvar, säger Leif Asp

Är ”viktlösa batterier” nästa steg för elbilar?

Flera företag jagar idag en lösning för att få dagens batterier att bli mer effektiva men samtidigt mycket lättare än det som används idag. Detta för att kunna driva olika fordon med betydligt snålare energikällor.

Forskare på Chalmers och KTH arbetar just nu med att hitta ett batteri som är tio gånger bättre än de som används idag men även betydligt lättare, de kallar batterierna för näst intill “viktlösa.

Läs mer
Alla vill köra Tesla! Tesla Model 3 ger våra kunder en unik körupplevelse

Alla vill köra Tesla! Tesla Model 3 ger våra kunder en unik körupplevelse

De senaste åren har blickarna riktats mot Tesla som står för både innovation och snygg design. Det kaliforniska företaget med Elon Musk vid rodret har gett förare världen över en häftig körupplevelse. På imove.se ser vi just nu ett växande intresse för att prenumerera på Tesla Model 3. Vi är glada över att vara en del av utvecklingen och spår en lysande framtid för fossilfria fordon. Vi kan konstatera att uthyrningen av Tesla-bilar ökar med raketfart tack vare bilens unika egenskaper.

Läs mer
Ny typ av batteri kan förändra elbilsbranschen

Ny typ av batteri kan förändra elbilsbranschen

Utfasningen av vanliga bensindrivna fordon till elbilar är en viktig del av klimatomställningen. Utmaningen är att hitta både effektiva och plånboksvänliga metoder för att göra elbilen till det självklara valet i framtiden. En ny australiensisk upptäckt som bygger på avancerad nanoteknik har lett till framställningen av ett effektivt nytt sorts batteri. Den höga batterikapaciteten öppnar upp för helt nya möjligheter inom fordonsindustrin.

Läs mer
Målet: Endast elbilar i Stockholm 2030

Målet: Endast elbilar i Stockholm 2030

I början på juni publicerades en debattartikel i SVD skriven av det grönblåa styret i Stockholm om målet att göra Stockholm utsläppsfritt 2030. Målet är en del av att samtliga klimatutsläpp ska vara borta 2040. Något som världens länder har enats om i Parisavtalet för att begränsa den globala temperaturökningen till 1,5 grader.

Läs mer
Elbilister kör flest mil per år enligt ny undersökning

Elbilister kör flest mil per år enligt ny undersökning

Elbilarna idag har allt större och bättre batterier, energitätheten ökar löpande och en räckvidd på över 50 mil per laddning blir mer och mer vanligt. Trots det så verkar räckviddsångesten fortfarande vara en faktor som hindrar många från att gå över till elbil, och i en undersökning från Nissan så uppgav 58% att det största bekymret de hade inför att skaffa elbil var just oron över räckvidden.

Läs mer